Polak wierny czy niewierny?



Praktycznie nie ma tygodnia, by kolorowe czasopisma i portale internetowe nie rozpisywały się o pozamałżeńskich romansach celebrytów oraz gwiazd show biznesu. Najnowsze badania CBOS-u pokazują jednak, że nie tylko David Beckham czy Ashton Kutcher mają problem z zachowaniem wierności w związku. Z sondażu wynika, że aż jednej czwartej wszystkich Polaków zdarzyło się zrobić „skok w bok”. Jak więc wygląda kwestia wierności partnerowi z punktu widzenia przeciętnego Iksińskiego? Czy jest do wartość, do której mimo wszystko przykładamy dużą wagę? Aby to sprawdzić, zespół serwisu eDarling pod nadzorem psychologa Wiebke Neberich, przeanalizował anonimowe odpowiedzi ponad 200 tysięcy użytkowników portalu z 11 różnych krajów. Rezultaty są zaskakujące – podczas gdy w Polsce wierność jest uznawana za jeden z najważniejszych fundamentów związku, większość Rosjan jest skłonna przymknąć oko na romans partnera lub partnerki.


 
W filmach, serialach telewizyjnych i książkach najczęściej spotykamy się z wyidealizowanym obrazem wiecznej miłości i wierności. Jednak w życiu codziennym często zdarza się, że wraz z upływem czasu uczucie przemija, a na naszej drodze stają silne pokusy. Różne są też reakcje na wieść, że zostaliśmy zdradzeni. Związki takich celebrytów jak Justin Timberlake, David Beckham czy ostatnio także Ashton Kutcher dowodzą jednak, że w niektórych przypadkach zraniony partner jest w stanie pogodzić się z faktem zdrady i wybaczyć.

Portal eDarling postanowił zbadać, jaki stosunek do wierności mają europejscy single poszukujące swojej drugiej połowy. W tym celu analizie podano odpowiedzi pochodzące od ponad 200 tysięcy użytkowników serwisu z 11 krajów. Okazało się, że mieszkańcy poszczególnych państw znacznie różnią się od siebie w kwestii postrzegania wierności jako fundamentu potrzebnego do zbudowania udanego związku. Jednocześnie można zauważyć, że w ogólnej perspektywie kobiety przykładają do niej większą wagę niż mężczyźni. Co ciekawe, podczas gdy aż 89% Polek i 77% Polaków twierdzi, że bardzo ważne jest dla nich, by partner bądź partnerka pozostawał im wierny, wśród Rosjan ten odsetek wynosi zaledwie odpowiednio 52% i 37%.

„Aby zrozumieć rozbieżności między odpowiedziami udzielanymi przez kobiety i mężczyzn, należy rozróżnić pomiędzy wiernością emocjonalną oraz seksualną. Dla większości pań znacznie ważniejsza jest ta pierwsza, podczas gdy panowie wierność bądź jej brak utożsamiają przeważnie z zachowaniami seksualnymi” mówi Daniel Nitschke, psycholog eDarling. Z sondażu opublikowanego przez CBOS w lipcu 2011 wynika ponadto, że głównym powodem, dla którego Polacy dopuszczają się zdrady, nie jest zakochanie czy też zauroczenie nową osobą, a raczej znudzenie rutyną stałego związku, niskie poczucie własnej wartości, uczucie osamotnienia i chęć przeżycia przygody.


„Dokonując interpretacji różnic w odpowiedziach udzielanych przez mieszkańców poszczególnych krajów, należy zawsze brać pod uwagę kontekst społeczny“, podkreśla Nitschke. W ten sposób łatwiej jest zrozumieć tak znaczne rozbieżności występujące między Polską a Rosją. W tym drugim państwie, zwłaszcza w grupie osób w przedziale wiekowym 40 +, kobiety stanowią większość populacji, podczas gdy w Polsce ta przewaga nie jest aż tak wyraźnie widoczna. Może to na przykład prowadzić to do wniosku, że Rosjanki poszukujące partnerów muszą być bardziej tolerancyjne i nie mogą stawiać im tak wysokich wymagań.

Jak ważna jest dla Ciebie wierność w związku?

 

Mężczyźni

 

Kobiety

Holandia

80%

Polska

89%

Niemcy

78%

Holandia

87%

Polska

77%

Hiszpania

85%

Hiszpania

76%

Niemcy

84%

Austria

75%

Austria

83%

Szwajcaria

73%

Turcja

83%

Włochy

70%

Szwajcaria

80%

Turcja

63%

Włochy

79%

Francja

60%

Szwecja

72%

Szwecja

58%

Francja

71%

Rosja

37%

Rosja

52%



Odsetek użytkowników portalu eDarling, którzy w siedmiostopniowej skali (1=w ogóle nie ważna; 7=bardzo ważna) ocenili wypowiedź „Jestem zdania, że całkowita wierność jest niezbędna dla stworzenia poważnego związku“ na 6 lub 7 punktów. Analizie poddano odpowiedzi ponad 200.000 użytkowników z jedenastu krajów.